Υποχρεωτικό
ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ-ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗΣ ΦΡΟΝΤΙΔΑΣ
Παναγιώτης Πρεζεράκος
- ΓΕΝΙΚΑ
-
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Διαλέξεις, Φροντιστήριο και Κλινική Άσκηση 5
(3 ώρες Διαλέξεις και 2 ώρες κλινική άσκηση)
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: Μάθημα Υποχρεωτικό ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ: Όχι ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΚΑΙ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: Ελληνική ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS: Ναι - ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
-
Μαθησιακά Αποτελέσματα Σκοπός του μαθήματος είναι η εξοικείωση των φοιτητών με τις έννοιες, αρχές, θεωρίες και πρακτικές της Διοικητικής Επιστήμης, εφαρμοζομένων στη διοίκηση των Νοσηλευτικών Υπηρεσιών, ώστε αυτοί να είναι σε θέση να ανταποκρίνονται επαρκώς κατά την ανάληψη διοικητικών και ηγετικών ρόλων.
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές αναμένεται να είναι σε θέση:
να προσδιορίζουν τη σημασία της συνεργικής σχέσης της διοίκησης και της ηγεσίας και να είναι σε θέση να διακρίνουν τις διοικητικές και ηγετικές ικανότητες τόσο τις προσωπικές τους όσο και των υφισταμένων τους,
να υιοθετούν συγκεκριμένες θεωρίες της διοίκησης και ηγεσίας,
να εφαρμόζουν τον στρατηγικό και λειτουργικό προγραμματισμό ανάλογα με τις εκάστοτε ανάγκες,
να γνωρίζουν τις θεωρίες περί την προγραμματισμένη αλλαγή και να αντιλαμβάνονται τη σημασία εφαρμογής της,
να περιγράφουν την οργανωσιακή κουλτούρα του οργανισμού, στον οποίο εργάζονται, να ιχνηλατούν τη διαμόρφωσή της και να αποφεύγουν τη γραφειοκρατική οργάνωση,
να καθορίζουν με ακρίβεια τις ανάγκες στελέχωσης με νοσηλευτικό προσωπικό,
να ορίζουν και να ποσοτικοποιούν το ακριβές παραγόμενο νοσηλευτικό έργο,
να ταξινομούν τους ασθενείς ανάλογα με τη σοβαρότητα – πολυπλοκότητα της κατάστασής τους και να εφαρμόζουν το πλέον ενδεδειγμένο σύστημα νοσηλευτικής φροντίδας ανάλογα με τους διαθέσιμους ανθρώπινους και υλικούς πόρους, μέσα από την ανάθεση καθηκόντων στους υφισταμένους τους,
να εφαρμόζουν με ορθό τρόπο τις τεχνικές προσέλκυσης και επιλογής προσωπικού ώστε να επιλέγουν τους πλέον κατάλληλους υποψηφίους,
να ιχνηλατούν τα προσωπικά κίνητρα των υφισταμένων τους,
να εντοπίζουν τα ανεπίσημα δίκτυα επικοινωνίας, που υπάρχουν στον οργανισμό, στον οποίο εργάζονται,
να εντοπίζουν τις αιτίες των συγκρούσεων,
να κατανοούν και να διακρίνουν τις διαφορές μεταξύ των εννοιών, που αφορούν στην αξιολόγηση της ποιότητας του παραγόμενου νοσηλευτικού έργου και
να γνωρίζουν τους τρόπους αξιολόγησης της απόδοσης των εργαζομένων καθώς και τους τρόπους αντιμετώπισης των οριακών εργαζομένων.
Γενικές Ικανότητες Όταν οι φοιτητές θα έχουν ολοκληρώσει επιτυχώς το μάθημα, αναμένεται να είναι ικανοί να:
αξιολογούν την εφαρμογή των θεωριών της ηγεσίας και της διοίκησης στο χώρο εργασίας τους,
αξιολογούν τα αποτελέσματα της αλλαγής,
διαχειρίζονται με τον πλέον αποτελεσματικό τρόπο το χρόνο τους και να δοκιμάζουν τεχνικές αντιμετώπισης της άσκοπης ανάλωσής του, μέσα από την οργάνωση του πλάνου εργασίας τους,
αξιολογούν τη βελτίωση της παραγωγικότητάς τους σε σχέση με την παροχή κινήτρων,
μετρούν την ποιότητα της παρεχόμενης νοσηλευτικής φροντίδας και να αξιολογούν την απόδοση του προσωπικού,
υιοθετούν -αφού τις αξιολογήσουν- νέες ιδέες,
εργάζονται αυτόνομα ή/και ομαδικά,
λαμβάνουν αποφάσεις,
εργαστούν σε διεθνές περιβάλλον, και
παράγουν νέες ερευνητικές ιδέες.
- ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
-
Περιεχόμενο Μαθήματος Διδακτικό μέρος
Λήψη αποφάσεων, επίλυση προβλημάτων και κριτική σκέψη.
Κλασσικές και σύγχρονες αντιλήψεις για τη Διοίκηση και την Ηγεσία
Ρόλοι και διαδικασίες στο σχεδιασμό (α)
Προγραμματισμένη αλλαγή
Ρόλοι και διαδικασίες στο σχεδιασμό (β)
Διαχείριση χρόνου
Προϋπολογισμός
Ρόλοι και διαδικασίες στην οργάνωση (α)
Δομή των Νοσηλευτικών Υπηρεσιών
Ρόλοι και διαδικασίες στην οργάνωση (β)
Συστήματα νοσηλευτικής φροντίδας
Ρόλοι και διαδικασίες στην στελέχωση (α)
Προσέλκυση, επιλογή, τοποθέτηση & εκπαίδευση
Ρόλοι και διαδικασίες στην στελέχωση (β)
Εργασία σε ομάδες
Πολιτικές και μέθοδοι σχεδιασμού στελέχωσης
Ρόλοι και διαδικασίες στην διεύθυνση (α)
Παρακίνηση προσωπικού
Επικοινωνία
Ρόλοι και διαδικασίες στην διεύθυνση (β)
Ανάθεση καθηκόντων
Διαχείριση της σύγκρουσης
Ρόλοι και διαδικασίες στον έλεγχο
Έλεγχος ποιότητας παρεχόμενης νοσηλευτικής φροντίδας
Αξιολόγηση απόδοσης προσωπικού
Συμπεράσματα και αξιολόγησητου μαθήματος
Κλινικό μέρος
Η άσκηση των φοιτητών διεξάγεται σε Νοσηλευτικά Τμήματα του Παναρκαδικού Γενικού Νοσοκομείου Τρίπολης, όπου οι ομάδες των φοιτητών παρακολουθούν τον τρόπο λειτουργίας της κάθε μονάδας, καταγράφουν (ανωνύμως) στοιχεία σχετικά με τη στελέχωσή της σε νοσηλευτικό δυναμικό, το διαθέσιμο εξοπλισμό της και το νοσολογικό φάσμα των νοσηλευόμενων περιπτώσεων προκειμένου να:
συγκριθεί η εφαρμοζόμενη στελέχωση των Νοσηλευτικών Τμημάτων με αντίστοιχη προκύπτουσα από την εφαρμογή μεθόδων στελέχωσης (κυρίως GRASP), και
προταθεί το πλέον κατάλληλο σύστημα νοσηλευτικής φροντίδας, βάσει του διαθέσιμου νοσηλευτικού δυναμικού και της βαρύτητας των νοσηλευόμενων περιπτώσεων κάνοντας παράλληλα χρήση δεδομένων από τις βάσεις του ΟΟΣΑ και του ΠΟΥ.
- ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
-
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ- ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ Τρόπος Παράδοσης Στην τάξη (πρόσωπο με πρόσωπο) Χρήση Τεχνολογιών και Πληροφορίας και Επικοινωνιών Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της χρήσης:
της βάσεως δεδομένων του ΟΟΣΑ και του ΠΟΥ
της πλατφόρμας e-class
της web-class
Οργάνωση διδασκαλίας
Δραστηριότητα Φόρτος εργασίας εξαμήνου Διαλέξεις 39 ώρες Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας 90 ώρες Κλινική Άσκηση 26 ώρες Σύνολο μαθήματος
(25 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα)
155 ώρες (6 ECTS) Αξιολόγηση Φοιτητών Γραπτή εξέταση (100%) στο τέλος του εξαμήνου, που περιλαμβάνει ερωτήσεις σύντομης ανάπτυξης και ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής. - ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
-
Συνιστώμενη Βιβλιογραφία Marquis B., Huston C., (6η έκδοση), Διοίκηση&Ηγεσία: Θεωρία και εφαρμογή στιςνοσηλευτικές υπηρεσίες, Επιστημονική Επιμέλεια Δ Καϊτελίδου& Π Πρεζεράκος, Εκδόσεις ΛΑΓΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ, 2010.
Μερκούρης Α., ΔιοίκησηΝοσηλευτικών Υπηρεσιών, Εκδόσεις Γ. ΠΑΡΙΚΟΣ & ΣΙΑ ΕΕ, 2008.