Υποχρεωτικό
ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ ΨΥΧΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
Ασπασία Παναγιώτου
- ΓΕΝΙΚΑ
-
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Διαλέξεις και κλινική άσκηση 5
(3 ώρες Διαλέξεις και 2 ώρες κλινική άσκηση)
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: Μάθημα Υποχρεωτικό ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ: Όχι ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΚΑΙ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: Ελληνική ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS: Ναι - ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
-
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ Αναμενόμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα Σκοπός του μαθήματος είναι η εξοικείωση των φοιτητών με τις έννοιες, αρχές, θεωρίες και πρακτικές που εφαρμόζονται στη Νοσηλευτική Ψυχικής Υγείας, ώστε να είναι σε θέση να εργαστούν σε ένα ευρύ φάσμα δομών και υπηρεσιών ψυχικής υγείας. Το μάθημα επικεντρώνεται στην εφαρμογή της νοσηλευτικής διεργασίας και τις θεραπευτικές παρεμβάσεις σε άτομα με οξέα και χρόνια προβλήματα Ψυχικής Υγείας στο νοσοκομείο και την κοινότητα. Έμφαση δίνεται στη συνεργασία με τα μέλη της διεπιστημονικής ομάδας υγείας.
Όταν οι φοιτητές θα έχουν ολοκληρώσει επιτυχώς το μάθημα αναμένεται να είναι σε θέση να:
συγκρίνουν και αντιπαραβάλλουν διάφορες νευροβιολογικές και ψυχοκοινωνικές θεωρίες, που σχετίζονται με την ανάπτυξη και την κατανόηση των κοινών ψυχιατρικών διαταραχών,
διερευνούν τους ατομικούς, διαπροσωπικούς και πολιτισμικούς παράγοντες που επηρεάζουν την ψυχική υγεία των ατόμων και των ομάδων,
προσδιορίζουν και εξηγούν το ρόλο του νοσηλευτή στις μη-φαρμακολογικές θεραπείες,
προσδιορίζουν και εξηγούν το ρόλο του νοσηλευτή στη διεπιστημονική ομάδα υγείας για τη φροντίδα των ατόμων και των πληθυσμών με ψυχικές διαταραχές,
επιδεικνύουν αποτελεσματικές δεξιότητες επικοινωνίας και εφαρμόζουν θεραπευτικές τεχνικές επικοινωνίας κατά τη φροντίδα ασθενών, που αντιμετωπίζουν κοινά ψυχιατρικά συμπτώματα όπως: αποδιοργανωμένος λόγος, παραισθήσεις, ψευδαισθήσεις, γνωστικές διαταραχές κλπ,
συζητούν στρατηγικές για την ασφαλή διαχείριση των κρίσεων, που συμβαίνουν σε διάφορα θεραπευτικά πλαίσια, ενσωματώνοντας τις αρχές της θεραπευτικής επικοινωνίας και τη γνώση της ψυχοπαθολογίας, και
προσδιορίζουν τις παράνομες ή/και μη ηθικές πρακτικές σε διάφορα θεραπευτικά πλαίσια.
Γενικές Ικανότητες Όταν οι φοιτητές θα έχουν ολοκληρώσει το μάθημα θα είναι σε θέση να:
αναλύουν και εφαρμόζουν θεωρητικά και πρακτικά δεδομένα για τη διαχείριση της φροντίδας ατόμων και πληθυσμών με ψυχικές διαταραχές,
παρέχουν φροντίδα σε ασθενείς, οικογένειες και ομάδες στην πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια περίθαλψη,
χρησιμοποιούν τη νοσηλευτική διεργασία για την ανάπτυξη εξατομικευμένου σχεδίου νοσηλευτικής φροντίδας,
δημιουργούν ένα ασφαλές περιβάλλον, ευνοϊκό για την βέλτιστη υγεία και την αξιοπρέπεια των ασθενών και των οικογενειών,
δημιουργούν και διατηρούν θεραπευτική σχέση με τους ασθενείς,
αναπτύσσουν, εφαρμόζουν και αξιολογούν σχέδια νοσηλευτικής φροντίδας για ασθενείς με ποικίλες ψυχικές διαταραχές,
αναλύουν την καταλληλότητα των δομών ψυχικής υγείας ανάλογα με την οξύτητα της διαταραχής και τις ανάγκες του ασθενή,
αναλύουν τις αλληλεπιδράσεις μεταξύ:
ατομικών παραγόντων και κοινωνικών δυνάμεων στην ψυχική υγεία του ατόμου,
πολιτιστικών και κοινωνικοοικονομικών παραγόντων στην ψυχική υγεία του ατόμου,
περιγράφουν και να αναλύουν τις συνιστώσες της θεραπευτικής επικοινωνίας και της θεραπευτικής σχέσης με τους ασθενείς με ψυχικές διαταραχές,
διακρίνουν τις ποικίλες ψυχο-φαρμακολογικές θεραπείες και φαρμακευτικές αγωγές για τη θεραπεία των αρρώστων με ψυχιατρικές διαταραχές και αναγνωρίζουν τις παρενέργειες τους,
αξιολογούν την ανταπόκριση των ασθενών στην παρεχόμενη φροντίδα και τροποποιούν το σχέδιο φροντίδας με βάση την αξιολόγηση των αποτελεσμάτων της επί του ασθενούς,
παρακολουθούν και αξιολογούν τις επιδράσεις των φαρμάκων στους ασθενείς, συμπεριλαμβανομένης της μείωσης των συμπτωμάτων, της εμφάνισης παρενεργειών και τοξικότητας καθώς και τις πιθανές αλληλεπιδράσεις με άλλα φάρμακα,
αναλύουν τα ηθικά ζητήματα, που σχετίζονται με τη φροντίδα ατόμων και πληθυσμών με ψυχική ασθένεια, και
λειτουργούν τόσο αυτόνομα όσο και ως μέλη της διεπιστημονικής ομάδας υγείας.
- ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
-
Περιεχόμενο Μαθήματος Διδακτικό μέρος
Ιστορικά και φιλοσοφικά στοιχεία της νοσηλευτικής ψυχικής υγείας σε σχέση με τα σύγχρονα δεδομένα στην παροχή φροντίδας. Σύγχρονη οργάνωση Υπηρεσιών ψυχικής Υγείας και θεραπευτικά πλαίσια.
Θεμελιώδεις αρχές και σκοποί της Νοσηλευτικής Πρακτικής. Θεωρίες και θεραπευτικές πρακτικές της Νοσηλευτικής Ψυχικής Υγείας.
Γενικές αρχές της Νοσηλευτικής Ψυχικής Υγείας.
Θεραπευτικό περιβάλλον, θεραπευτική σχέση, θεραπευτική επικοινωνία Διεπιστημονική συνεργασία.
Χρήση διαγνωστικών συστημάτων ταξινόμησης στη Νοσηλευτική Ψυχικής Υγείας. DSMIV και NANDA. Εφαρμογή της Νοσηλευτικής Διεργασίας σε ασθενείς με ψυχικές διαταραχές.
Ψυχοφαρμακολογία
Ψυχοθεραπευτικές προσεγγίσεις για τη φροντίδα ασθενών σε δομές ψυχικής υγείας.
Νοσηλευτική φροντίδα ασθενών με Αγχώδεις διαταραχές.
Νοσηλευτική φροντίδα ασθενών με Διαταραχές της Διάθεσης και αυτοκτονικό ιδεασμό.
Μείζων Καταθλιπτική Διαταραχή
Διπολική Διαταραχή
Νοσηλευτική φροντίδα ασθενών με Ψυχωσικές Διαταραχές - Σχιζοφρένεια
Νοσηλευτική φροντίδα ασθενών με Διαταραχές Προσωπικότητας
Νοσηλευτική φροντίδα ασθενών με Γνωσιακές Διαταραχές – Άνοιες.
Νοσηλευτική φροντίδα ασθενών με Διαταραχές Διατροφής
Νοσηλευτική φροντίδα παιδιών και εφήβων με ψυχικές διαταραχές.
Νοσηλευτική Παρέμβαση στην Κρίση. Νοσηλευτική Διεργασία σε ασθενείς με αυτοκτονικό ιδεασμό, βίαιη ή/και αυτοτραυματική συμπεριφορά.
Νομικά και ηθικά ζητήματα κατά την άσκηση της Ψυχιατρικής Νοσηλευτικής.
Συμπεράσματα και αξιολόγηση του μαθήματος
Κλινικό μέρος
Μελέτη περιπτώσεων κατ’ αντιστοιχία του διδαχθέντος θεωρητικού μέρους.
Κριτική ανάλυση επί των δεδομένων, που συλλέγονται κατά την κλινική άσκηση, μέσα από την ανάπτυξη σχεδίων νοσηλευτικής φροντίδας βασισμένων σε νοσηλευτικές διαγνώσεις σύμφωνα με τη διεθνή ταξινόμηση NANDA-I.
Η άσκηση των φοιτητών διεξάγεται σε ποικιλία δομών Ψυχικής Υγείας, στο νοσοκομείο και στην κοινότητα, όπου έχουν την ευκαιρία αναπτύξουν τις κλινικές τους δεξιότητες και να αναπτύξουν σχέδια νοσηλευτικής φροντίδας για ασθενείς με ποικίλα προβλήματα Ψυχικής Υγείας
- ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
-
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ- ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ Τρόπος Παράδοσης Στην τάξη (πρόσωπο με πρόσωπο).Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας με video διαδικτυακών μαθημάτων από ελληνικές και ξενόγλωσσες πανεπιστημιακές πηγές ή άλλους επίσημους φορείς (πχ ΠΟΥ) Χρήση Τεχνολογιών και Πληροφορίας και Επικοινωνιών Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class Οργάνωση διδασκαλίας
Δραστηριότητα Φόρτος εργασίας εξαμήνου Διαλέξεις 39 ώρες Κλινική Άσκηση 26 ώρες Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας 70 ώρες Σύνολο μαθήματος
(25 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα)
135 ώρες (6 ECTS) Αξιολόγηση Φοιτητών Γραπτή εξέταση (100%) - ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
-
Συνιστώμενη Βιβλιογραφία MERGEFIELD textbooks \* MERGEFORMAT Ραγιά Α., Νοσηλευτική Ψυχικής Υγείας (7η έκδοση), Παρισιάνος , Αθήνα, 2009.
Κούκια Ε. Αρχές Ψυχιατρικής Νοσηλευτικής Νοσηλευτική Ψυχικής Υγείας. Broken Hills Publishers LTD, 2nd ed., 2018
Eby L., Brown N., Η Νοσηλευτική στη Ψυχική Υγεία (έκδοση 2η), ΛΑΓΟΣ Δημήτριος, 2010.