Υποχρεωτικό
ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
Στυλιανή Τζιαφέρη
- ΓΕΝΙΚΑ
-
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Διαλέξεις, Φροντιστήρια (ασκήσεις, μελέτη περιπτώσεων, χρήση βάσεως Υπουργείου Εργασίας, Σχετικών Ευρωπαϊκών (FOHNEU, EU-OSHA) και Διεθνών φορέων (ILO, ICOH) κλπ, ανάπτυξη δεξιοτήτων χρήσης φορητών μηχανημάτων μέτρησης οπτικής οξύτητας, ακοομέτρηση κλπ στο πλαίσιο εκμάθησης λήψης επαγγελματικού ιστορικού) και Άσκηση- φροντιστηριακή εκπαιδευτική επίσκεψη σε εργασιακούς χώρους 3
(1 ώρα Διάλεξη και 2 ώρες Φροντιστήριο)
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: Μάθημα Υποχρεωτικό ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ: όχι ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΚΑΙ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: Ελληνική
(Δυνατότητα και στην αγγλική)
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS: Ναι - ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
-
Μαθησιακά Αποτελέσματα Σκοπός του μαθήματος είναι η απόκτηση σύγχρονων θεωρητικών γνώσεων στην υγεία και ασφάλεια στους χώρους εργασίας, βάσει της ισχύουσας νομοθεσίας, στην αλληλεπίδραση υγείας και εργασίας και στη μελέτη των παραγόντων που την επηρεάζουν. Επιδιώκεται η απόκτηση ικανοτήτων πρακτικής εφαρμογής, μέσω της άσκησης στην ολοκληρωμένη προληπτική εξέταση του εργαζομένου και επισκέψεων σε χώρους εργασίας.
Όταν οι φοιτητές θα έχουν ολοκληρώσει το μάθημα αναμένεται να είναι σε θέση:
Να αξιολογούν και να είναι ευαισθητοποιημένοι στην εκτίμηση των αναγκών του ειδικού πληθυσμού (εργατικού) της Κοινότητας, την εκτίμηση των συνθηκών εργασίας και του επιπέδου επικινδυνότητας, συναρτήσει των περιβαλλοντικών συνθηκών, την προαγωγή της υγείας του και την παροχή ολοκληρωμένων νοσηλευτικών υπηρεσιών στους χώρους εργασίας τους, σε δομές Πρωτοβάθμιας φροντίδας Υγείας, σε εξω- νοσοκομειακό περιβάλλον, προλαμβάνοντας προβλήματα υγείας, προάγοντας το επίπεδο αυτής σε κάθε ηλικιακή ομάδα αλλά και σε κάθε ειδική ομάδα- εργατικό δυναμικό (π.χ. ΑΜΕΑ, γυναίκες σε περίοδο εγκυμοσύνης- λοχείας, μετακινούμενοι πληθυσμοί, ηλικιωμένοι κλπ).
Γενικές Ικανότητες Όταν οι φοιτητές θα έχουν ολοκληρώσει το μάθημα αναμένεται να είναι ικανοί:
Να προάγουν την υγεία των εργαζομένων της Κοινότητας, μέσω της λήψης επαγγελματικού ιστορικού και παρακολούθηση βιολογικών παραμέτρων των εργαζομένων,
να εξοικειωθούν με τη χρήση της αγγλικής ορολογίας και να είναι σε θέση να κατανοεί τη συναφή με το περιεχόμενο του μαθήματος επιστημονική βιβλιογραφία
να παρέχουν υπηρεσίες αγωγής υγείας σε αυτή την ειδική ομάδα πληθυσμού,
να παρέχουν υπηρεσίες φροντίδας σε υγιή και ασθενή πληθυσμό στον χώρο εργασίας,
να εκτιμούν την επικινδυνότητα του περιβάλλοντος (φυσικού και εργασιακού) στους χώρους εργασίας ,
να αξιολογούν την εφαρμογή των θεωριών και νοσηλευτικών διεργασιών της νοσηλευτικής επαγγελματικής υγείας στο χώρο εργασίας τους,
να εκτιμούν, να προβλέπουν και να συμβάλλουν στη διαχείριση προβλημάτων Δημόσιας υγείας, όπου εργάζονται,
να αξιολογούν και να καταγράφουν το επιδημιολογικό προφίλ του πληθυσμού των εργαζομένων, λαμβάνοντας υπόψη το περιβάλλον και τις συνθήκες ζωής του,
να μετρούν την ποιότητα της παρεχόμενης νοσηλευτικής φροντίδας και το επίπεδο υγείας όλων των ομάδων εργαζομένων της κοινότητας,
να εφαρμόζουν τις διεθνείς, ευρωπαϊκές και εθνικές συστάσεις ηθικής, δεοντολογίας και νομολογίας περί της επαγγελματικής υγείας και το ρόλο του νοσηλευτή,
να εργάζονται σε ομαδικό και δι-επιστημονικό πνεύμα εργασίας με υπευθυνότητα και αυτονομία των νοσηλευτικών πράξεων τους, σε εθνικό, ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο.
- ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
-
Περιεχόμενο Μαθήματος Διδακτικό μέρος
Ορισμός και σκοποί της επαγγελματικής υγείας, Ιστορική αναδρομή. Αγγλική/Διεθνής ορολογία.
Σχέση υγείας και εργασίας.
Νομοθεσία επαγγελματικής υγείας.
Ομάδα επαγγελματικής υγείας και λειτουργία της.
Nοσηλευτική επαγγελματικής υγείας, ορισμός και πλαίσιο λειτουργίας.
Οργάνωση συστήματος πρώτων βοηθειών στο χώρο εργασίας
Παρακολούθηση της υγείας των εργαζομένων
Αγωγή Υγείας, προαγωγή της υγείας στο χώρο της εργασίας .
Αναγνώριση και παρακολούθηση βλαπτικών παραγόντων του περιβάλλοντος εργασίας.
Αρχεία δεδομένων του χώρου εργασίας.
Ένταξη και επανένταξη στην εργασία ατόμων με ειδικές ανάγκες.
Εργατικό ατύχημα, νομοθεσία, στατιστικά στοιχεία.
Παράγοντες πρόκλησης ατυχημάτων, αρχές ασφαλούς εργασίας και πρόληψη ατυχημάτων.
Επαγγελματική ασθένεια, νομοθεσία, στατιστικά στοιχεία.
Επαγγελματικά νοσήματα κατά συστήματα, επαγγελματικός καρκίνος.
Τοξικολογία, όρια έκθεσης.
Εργονομία.
Ψυχολογία της εργασίας.
Επιδημιολογία, εφαρμογές στην υγιεινή της εργασίας.
Πολυπαραγοντική ανάλυση θέσης εργασίας.
Εργαστήριο-Άσκηση φοιτητών
Μελέτη εικονικών καταστάσεων - με τη χρήση πολλαπλών εποπτικών μέσων – ώστε να δοθεί η δυνατότητα εμβάθυνσης σε ειδικά θέματα υγείας και ασφάλειας της εργασίας.
Λήψη επαγγελματικού ιστορικού και εκμάθηση και εξάσκηση στη σπιρομέτρηση, ακοομέτρηση, οπτική εξέταση κ.λ.π., στα πλαίσια της ολοκληρωμένης προληπτικής εξέτασης του εργαζομένου στο χώρο του εργαστηρίου και στις υπηρεσίες υγιεινής της εργασίας όπου γίνονται επισκέψεις.
Πολύ-παραγοντική ανάλυση θέσης εργασίας, με χρήση ερωτηματολογίου και παραδείγματα από το χώρο παροχής φροντίδας υγείας.
Στο πλαίσιο ανάπτυξης προγραμμάτων του εργαστηρίου όπου εντάσσεται το μάθημα, είναι δυνατή η αναβάθμιση των φροντιστηριακών και εργαστηριακών μαθημάτων καθώς θα διευκολύνεται η καθημερινή λειτουργία και επίτευξη εκπαιδευτικών στόχων σε προπτυχιακό (ή μεταπτυχιακό) επίπεδο προκειμένου να οργανώνονται και να λειτουργούν οι ακόλουθες ειδικές μονάδες: Επαγγελματικής Υγείας, αλλά και Δημόσιας Υγείας, Περιβαλλοντικής Υγιεινής, Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, Οργάνωσης Συστήματος Υπηρεσιών Υγείας στην Κοινότητα, Βιοηθικής και Δεοντολογίας στην Κοινότητα, Φροντίδας και Προαγωγής Υγείας της Οικογένειας στο Σπίτι, Σχολικής Νοσηλευτικής (Ειδική Αγωγή, Κλασική Παιδεία), Μελέτης Ειδικών Ομάδων του Πληθυσμού – Διαπολιτισμική Νοσηλευτική,Μελέτης Πληθυσμιακής Νοσηρότητας και Αναγκών Φροντίδας Υγείας του Πληθυσμού της Κοινότητας (π.χ. παιδιά-έφηβοι, εργαζόμενοι, ηλικιωμένοι).
- ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
-
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ- ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ Τρόπος Παράδοσης Πρόσωπο με πρόσωπο στην τάξη Χρήση Τεχνολογιών και Πληροφορίας και Επικοινωνιών Χρήση Η/Υ, προβολέα, διαδικτύου, ηλεκτρονικών διευθύνσεων σχετικών με το αντικείμενο του μαθήματος, χρήση της βάσης δεδομένων επαγγελματικής υγείας (EU-OSHA) κ.α.
Υποστήριξη της μαθησιακής διδασκαλίας μέσω της πλατφόρμας e-class
Επικοινωνία με τους φοιτητές μέσω του web-class
Οργάνωση διδασκαλίας
Δραστηριότητα Φόρτος εργασίας εξαμήνου Διαλέξεις, φροντιστηριακές ασκήσεις σε θέματα υγείας και ασφάλειας, Ασκήσεις, μελέτη περιπτώσεων, χρήση βάσεως Υπουργείου Εργασίας, Σχετικών Ευρωπαϊκών (FOHNEU, EU-OSHA) και Διεθνών φορέων (ILO, ICOH) κλπ), άσκηση σε ομάδες σε εργασιακούς χώρους, χρήση φορητών οργάνων τμήματος για εκμάθηση και εξάσκηση στη σπιρομέτρηση, ακοομέτρηση, οπτική εξέταση κλπ εκπαιδευτικές επισκέψεις φοιτητών / διαλέξεις επιστημόνων ή άλλες δραστηριότητες σε συνεργασία με τοπικούς, περιφερειακούς ή εθνικούς κοινωνικούς, πολιτιστικούς και παραγωγικούς φορείς. 49 ώρες Φροντιστήριο 26 ώρες Σύνολο μαθήματος
(25 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα)
75 ώρες (3 ECTS) Αξιολόγηση Φοιτητών Γραπτές ή προφορικές εξετάσεις (100%) - ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
-
Συνιστώμενη Βιβλιογραφία Υγεία και Εργασία, Ε. Βελονάκης, Π. Σουρτζή.Εκδ. ΒΗΤΑ, Αθήνα, 2009.
Ιατρική της εργασίας, Α. Λινού. Εκδ. ΒΗΤΑ, Αθήνα, 2015.