Υποχρεωτικό
ΓΕΝΙΚΗ ΜΙΚΡΟΒΙΟΛΟΓΙΑ (ΑΝΟΣΟΛΟΓΙΑ–ΕΜΒΟΛΙΑ)
Αναστάσιος Ιωαννίδης
- ΓΕΝΙΚΑ
-
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Διαλέξεις , Εργαστηριακές, Φροντιστηριακές ασκήσεις 6
(3 ώρες Διαλέξεις,
1 ώρα Εργαστηριακή
2 ώρες Φροντιστηριακή άσκηση )
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: Μάθημα Υποχρεωτικό ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ: Όχι ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΚΑΙ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: Ελληνική ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS: Ναι - ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
-
Μαθησιακά Αποτελέσματα Σκοπός του μαθήματος είναι η εισαγωγή των φοιτητών στις βασικές έννοιες και αρχές της Μικροβιολογίας, Μυκητολογίας και Παρασιτολογίας, Ανοσολογίας και Εμβολιολογίας, ώστε να γίνει κατανοητός ο ρόλος των μικροοργανισμών στην υγεία και γενικά στη ζωή του ανθρώπου. Εστιάζεται στην απόκτηση βασικών γνώσεων μικροβιολογίας και ανοσολογίας, που βοηθούν στην ανάπτυξη νοσηλευτικών δεξιοτήτων, οι οποίες είναι αναγκαίες για την κατανόηση του ρόλου του νοσηλευτή στην αντιμετώπιση των λοιμώξεων και στην πρόληψη εμφάνισης ή επέκτασης αυτών σε νοσοκομειακό περιβάλλον. Γενικές Ικανότητες Αυτόνομη εργασία
Ομαδική εργασία
Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
- ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
-
Περιεχόμενο Μαθήματος Περιεχόμενο Διαλέξεων
Ο σκοπός θα επιτευχθεί με:
την εισαγωγή στον κόσμο των μικροοργανισμών και την κατανόηση βασικών εννοιών (ταξινόμηση, μορφολογία, μεταβολικές ανάγκες, φυσιολογική χλωρίδα, λοίμωξη, παθογονικότητα, λοιμογόνος δύναμη),
την εισαγωγή στους φυσικούς και επίκτητους ανοσιακούς μηχανισμούς και στα κύτταρα που συμμετέχουν σ’ αυτούς,
την κατανόηση του ρόλου του αιτιολογικού παράγοντα των λοιμώξεων από βακτήρια, ιούς, μύκητες και παράσιτα στο «οικοσύστημα» (ισορροπία μικροοργανισμών με το περιβάλλον του ξενιστή τους – προδιαθεσικοί παράγοντες),
την κατανόηση της σχέσης των δομικών και λειτουργικών χαρακτηριστικών των παθογόνων μικροοργανισμών με τις ιστικές βλάβες που προκαλούν στους ξενιστές τους (έννοια και έκφραση της παθογένειας – ανοσολογική απόκριση),
την κατανόηση του ρόλου του μικροβιακού, μυκητιακού και παρασιτικού ενδιαιτήματος στην εμφάνιση και εξάπλωση αντίστοιχων νοσημάτων στον άνθρωπο,
τη γνώση της ορθής μεθοδολογίας απομόνωσης των παθογόνων με σκοπό την αιτιολόγηση λοιμώξεων, αλλά και την επιλογή εμβολιακών αντιγόνων,
την κατανόηση της σημασίας της ορθής δειγματοληψίας στην αιτιολόγηση των λοιμώξεων,
την κατανόηση της σημασίας της απολύμανσης, αντισηψίας και αποστείρωσης στην πρόληψη των λοιμώξεων σε σχέση με το έργο του νοσηλευτή,
την κατανόηση των αρχών της ανοσολογικής απόκρισης στην παρουσία ή απουσία αντιγόνου (κυτταρική, χυμική ανοσία),
την κατανόηση του αποτελέσματος της αδυναμίας ή εκτροπής της ανοσολογικής απόκρισης (ασθένεια – αλλεργίες – αυτοανοσία – ανοσοκαταστολή - όγκοι - ουδετεροπενία),
την συσχέτιση της λειτουργίας του ανοσοποιητικού (ανοσιακού) συστήματος με τα εμβολιακά αντιγόνα,
την ανοσολογική απόκριση στους διάφορους τύπους εμβολίων (αρχές παρασκευής και τιτλοποίησης – πειραματική δοκιμή και μέτρηση αποτελεσματικότητας).
Αγγλική ορολογία
Περιεχόμενο εργαστηριακού μέρους
Σκοπός του εργαστηριακού-φροντιστηριακού μέρους είναι :
να γνωρίσουν οι φοιτητές τον τρόπο λειτουργίας του μικροβιολογικού εργαστηρίου,
να μάθουν και να εφαρμόσουν τους κανόνες ορθής εργαστηριακής συμπεριφοράς και του ρόλου της στην ποιοτική εργαστηριακή διερεύνηση
να εξοικειωθούν με τα θρεπτικά υλικά και αντικείμενα της διαγνωστικής διαδικασίας καθώς και τη σημασία αυτών στον πολλαπλασιασμό και την εξάπλωση παθογόνων
να χρησιμοποιήσουν υλικά και μεθόδους αναστολής παθογόνων (αποστείρωση, απολύμανση, αντισηψία)
να εξοικειωθούν με τις βασικές αρχές συνηθισμένων μικροβιολογικών τεχνικών παρατήρησης ή απομόνωσης παθογόνων.
- ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
-
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ- ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ Τρόπος Παράδοσης Στην τάξη (πρόσωπο με πρόσωπο) Χρήση Τεχνολογιών και Πληροφορίας και Επικοινωνιών Διδασκαλία με χρήση Τ.Π.Ε
Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας με video διαδικτυακών μαθημάτων από ελληνικές και ξενόγλωσσες πανεπιστημιακές πηγές και μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class (αρχεία και επικοινωνία)
Οργάνωση διδασκαλίας
Δραστηριότητα Φόρτος εργασίας εξαμήνου Διαλέξεις 39 ώρες Εργαστήριο/φροντιστήριο, Διαδραστική διδασκαλία και σχολιασμός πρακτικής άσκησης 39 ώρες Μελέτη και
ανάλυση ελληνικής και αγγλόφωνης βιβλιογραφίας
72 ώρες Σύνολο μαθήματος
(25 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα)
150 ώρες (6 ECTS) Αξιολόγηση Φοιτητών Γραπτές και ηλεκτρονικές απαλλακτικές πρόοδοι, βαθμολόγηση συμμετοχής σε σεμινάρια ενοτήτων της διδακτέας ύλης με απαλλακτικές εργασίες και ηλεκτρονική εργαστηριακή εξέταση.
- ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
-
Συνιστώμενη Βιβλιογραφία ΤΑ ΜΙΚΡΟΒΙΑ ΚΑΙ Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ,Στέλιος Π. Χατζηπαναγιώτου, Νικόλαος-Στέφανος Λεγάκης, Εκδ. ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΛΟΥΚΙΣΑ, ΑΘΗΝΑ 2013
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΜΙΚΡΟΒΙΟΛΟΓΙΑ (Ι, ΙΙ), TORTORA-FUNKE-CASE Εκδ. ΠΑΣΧΑΛΙΔΗΣ, ΑΘΗΝΑ 2008
ΙΑΤΡΙΚΗ ΜΙΚΡΟΒΙΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΛΟΙΜΩΞΕΙΣ ΜΕ ΜΙΑ ΜΑΤΙΑ, GILLESPIE - BAMFORD, Εκδ. ΠΑΡΙΣΙΑΝΟΥ ΑΘΗΝΑ 2002.